Tidspres og tårer: Plejehjemspersonale presset af stigende plejekrav
Stabile normeringer og højere plejekrav til beboere er skyld i et tidspres der gør, at plejehjemsmedarbejdere ikke kan udføre deres opgaver tilfredsstillende
Som mellemleder på Plejecentret Antvorskov har Gitte Rathcke Rolsted set, hvordan hendes medarbejdere er påvirket af det pres, de ligger under:
”Det er benhårdt. Jeg har set flere, der sidder og græder, fordi der simpelthen er et hårdt arbejdspres”
Fortællingen er ikke ny. Ifølge en rapport foretaget af VIVE beretter 45 procent af plejehjem om et højt eller meget højt tidspres i det omfang, at medarbejderne ikke kan nå at udføre opgaverne tilstrækkeligt.
Et betændt emne
Ældrepleje er et emne, der fylder meget i medierne. Flere møgsager, for eksempel de kritisable forhold på Skelager Plejehjem i Aarhus, har givet et billede af en ældrepleje, der ikke fungerer optimalt.
Samtidig er ældrepleje et emne, som fylder meget i det lokalpolitiske landskab. En rapport fra Constructive Institute foretaget op til kommunalvalget den 18. november klarlægger, at ældrepleje var det tredjevigtigste emne for vælgerne, når de skulle beslutte, hvem de skulle sætte deres kryds ved.
Stabile normeringer men stigende plejebehov
I medierne tillægges skylden for de kritisable forhold på plejehjemmene ofte lave normeringer. Og ifølge rapporten fra VIVE er det godt to ud af tre plejehjem der angiver lave normeringer som en årsag til, at de er tidspressede.
Ifølge rapporten skal årsagen til det høje tidspres findes i, at flere beboere kommer senere på plejehjem og dermed er mere plejekrævende. Samtidig har der været en stigning af demensramte beboere på plejehjemmene. Og med en normering som ikke rykker sig, er der derfor nødt til at blive løbet hurtigere.
Den udlægning kan Gitte Rathcke Rolsted nikke genkendende til. Hun uddyber:
”Der bliver jo hele tiden skåret i budgetterne til plejecentrene. Så derfor så skal man jo løbe hurtigere. Og dét kombineret med, at nogle af borgerne kræver mere pleje, så bliver det selvfølgelig mere svært og mere krævende.”
Påvirker beboere - og medarbejdere
Det er ikke kun beboerne, der bliver påvirket af det tidspres, medarbejderne ligger under.
Ifølge Gitte Rathcke Rolsted påvirker det hendes medarbejdere psykisk, at man ikke har tid til at give omsorg, som for eksempel at sidde og snakke med eller trøste beboere.
Hun beskriver, hvordan medarbejderne på Plejecenter Antvorskov føler et større tidspres, men samtidig mindre tid til at yde omsorg. Og dét har en effekt på, hvor glade medarbejderne er i hverdagen, og hvor meget de bliver tilfredsstillet af at gå på arbejde.
Når Gitte Rathcke Rolsted skal komme med bud på, hvad der kunne aflaste de tidspressede medarbejdere, er svaret klokkeklart: færre besparelser. Hun mener, at flere hænder i hverdagen ville kunne aflaste personalet fra det tidspres, de er udsat for.
Hun mener dog også, at bedre ledelse i form af bedre medarbejderomsorg og bedre kommunikation ville kunne hjælpe medarbejderne med at håndtere det tidspres, de er udsat for, og dermed skabe et mindre hårdt arbejdsmiljø og færre grædefærdige medarbejdere.