TikTok er den nye darling i Viborgs erhvervsliv
Den populære kinesiske app bliver ikke længere kun brugt til underholdning. Flere af de lokale virksomheder i Viborg har taget udfordringen op og forsøger nu at bruge TikTok som en platform til at markedsføre deres produkter på anderledes og finurlige måder

Hvis du er en af dem, der i frokostpausen finder telefonen frem og begynder at scrolle på TikTok, vil du ikke længere kun se videoer af private brugere på dit feed. En ny tendens har bredt sig på den kinesiske app. Virksomheder landet over lægger på deres virksomhedsprofiler alt fra informative videoer om priser og tilbud på produkter til dansende medarbejdere, der forsøger at følge med de online trends, som florerer. Og Viborg er ingen undtagelse.
”TikTok er ret nyt for os, men vi er til stede på alle andre sociale medier, så derfor så vi det som en naturlig udvikling,” fortæller Helle Lenchow, journalist og SoMe-medarbejder på Viborg Internat.
”Vi bruger kanalen til at brande os og skabe synlighed,” forklarer hun.
"Vi er også mennesker med personlighed"
Viborg Internat er ikke alene. En række af Viborgs virksomheder poster ugentligt videoer på deres TikTok-kanaler for at forsøge at tiltrække opmærksomhed. Det er alt fra tøjvirksomheder som Vanilia, hvor butiksmedarbejderne mimer til TikTok-dialoger, mens de bruger butikkens tøj som rekvisitter - til lokale caféer som Café Baghuset, der tager seeren med bag kulisserne i caféen.
"På vores TikTok gør vi brug af mere humoristiske videoer og content. Vi vil gerne vise, at vi også er mennesker med personlighed, og dermed kommer med bag om Vanilia," fortæller Cecilie butiksassistent i tøjbutikken Vanilla.
Hun forklarer, at de gerne vil forsøge at adskille sig fra de klassiske portræt- og deltajebilleder, ved at vise deres produkter frem på anderledes måder gennem deres TikTok. Dog er det stadig vigtigt for dem fortsat at opretholde en balance mellem det sjove og det seriøse på deres profil.
Potentielle kunder
Helle Lenchow fra Viborg Internat fortæller, at de har fået god respons på deres TikToks. Den kritik og hårde tone på sociale medier, som man som virksomhed kunne frygte, rammer dem ikke rigtigt. Og den smule, der skulle komme deres vej, tager de ikke tungt, da står inde for alt, hvad de poster. Det samme fortæller Cecilie fra Vanilla, de oplever heller ikke de store udfordringer med brug af kanalen.
Der er god grund til, at virksomhederne forsøger at bruge TikTok som markedsføringskanal. For ifølge DR’s medieudviklingsrapport for 2023 bruger ca. 55 % af danske unge dagligt den kinesiske app. Det er en stor andel af potentielle kunder for Viborgs virksomheder, der befinder sig på appen hver dag.
Både Vanilia og Viborg Internat påpeger dog, at TikTok for dem begge er meget nyt, og de derfor stadig ikke har overblik over, om profilen skaber lige så meget synlighed for deres virksomheder som de andre sociale medieplatforme, de bruger. Men Viborg Internat har en stærk forventning om, at TikTok-kanalen med tiden vil skabe opmærksomhed for virksomheden på samme niveau som deres Facebook- og Instagramprofil.