Udbedring varer længe - koster mange penge...
...Det gjorde de i hvert fald i Tobias Lassens tilfælde. Han og to kammerater oplevede lange ventetider på udbedringer i deres nye lejlighed i 2022 – og nogle fejl blev aldrig udbedret.
Bag de tre gange to meter store panoramavinduer i stueetagen på Baldersgade i Aabyhøj, flyttede, daværende 22-årige, Tobias Lassen ind med sine to kammerater den 1. august 2022. Lejligheden var nybygget, så de fik lov at indvie lejligheden.
Ved første øjekast var lejligheden som alt andet nybyg, nyt, men da drengene gennemgik indflytningssynet med udlejeren, lagde de mærke til flere mindre fejl i lejligheden.
“Der var små hakker i gulvet, som om nogen havde tabt en hammer, dengang lejligheden blev bygget. Der var en stor plamage ude i brusekabinen, og så var der slået en flig af bordpladen i køkkenet”, fortæller Tobias Lassen
Fejlene blev noteret, men drengene – unge og glade for lejligheden – lod dem ligge.
Lejligheden slog sprækker
I løbet af Tobias Lassens første seks måneder i lejligheden, begyndte der at dukke – bogstaveligt talt – flere revner op i den ellers nye lejlighed.
Først røg en løs stikkontakt ud af væggen. En stikkontakt som sjældent blev brugt, så det var i følge Tobias Lassen ikke grundet tungt brug. Drengene brugte deres udlejer, DEAS’, app til at rapportere fejlen. Et billede blev sendt afsted, som blev kvitteret med et autosvar på appen.
En morgen hørte Tobias Lassen et højt brag fra det indbyggede skab på hans værelse. Her var bøjlestangen knækket og faldet af væggen inde i skabet, hvilket resulterede i, en fordybning i væggen, og selvfølgelig at Tobias mistede muligheden for at hænge sine skjorter op. Også denne fejl blev rapporteret i DEAS’ app.
Drengene faldt også over en anden fejl. Ude i deres køkken var der et helt bestemt punkt på gulvet, som gav sig, når man trådte på det. Endnu en fejlmelding.
“Jeg syntes, det var rigtig træls, at vi havde sådan et dødt spot. Det føltes som at træde ned i et hul i asfalten, uden at se det komme Så går der lige sådan et stød igennem kroppen, fordi kroppen ikke er klar på at afbøde stødet.”
Ikke alle fejl er ifølge lejeloven noget, udlejer har pligt til at udbedre.
Det fortæller Hans Henrik Edlund, som er Professor i formueret ved Aarhus Universitet og formand for et af de to huslejenævn i Aarhus.
“Udlejer må vurdere om fejl i lejemålet, som fordybningen i gulvet, er noget lejeren kan leve med. Hvis det er det, så behøver udlejer ikke at udbedre fejlen. Lejer skal blot ikke hæfte for fejlen ved udflytning. Hvis det er noget, som lejer mener bør laves snarest, kan man anfægte udlejeres vurdering og tage det til huslejenævnet.”
“Altså kom nu bare ud og skift den fucking stikkontakt”
Tobias Lassen fortæller, at det tog udlejer cirka halvanden måned at udbedre fejlen med stikkontakten. Det tog lidt under tre uger at udbedre fejlen med bøjlestangen. Fordybningen i køkkengulvet blev aldrig udbedret. Til gengæld meldte DEAS, at de havde noteret fejlene.
“Jeg synes, at det var meget irriterende og meget træls, at det skulle tage så lang tid. Det var et stort irritationsmoment, ‘altså kom nu bare ud og skift den fucking stikkontakt’. Men vi er jo så mageligt et folkefærd, at så venter man jo bare pænt i kø på, at det bliver ens tur.” siger Tobias Lassen
Tobias Lassen supplerer med, at han ingen anelse havde, om hvilke regler der er for udbedringer af fejl i lejemål. Han overvejede heller ikke sine rettigheder, fordi han ikke ønskede at besværliggøre deres forhold til udlejeren.
At tage sagen i egen hånd
Hvor lang tid udlejer har til at udbedre en fejl, afhænger af fejlens betydning for lejerens brug og sikkerhed.
“Hvor lang tid udlejer har til at udbedre fejl i lejemålet, kommer an på hvilken fejl der er tale om. Hvis fejlen har stor betydning i lejemålet og lejers brugsret, så er fristen naturligvis kortere”, forklarer Hans Henrik Edlund.
Og i følge Hans Henrik Edlund så kan du, hvis udlejeren tager for lang tid om at udbedre fejlene i lejligheden, faktisk selv fikse tingene i lejligheden, hvis nogle særlige omstændigheder er opfyldt.
“Før lejer foretager udbedring af fejl i lejemålet selv, bør lejer have en kvittering på skrift for at udlejer har modtaget lejers henvendelser. Derudover skal udlejer have overskredet tidsfristen. Et elektronisk autosvar kan for eksempel være et bud på en kvittering.”
Men der en særlig omstændighed ved Tobias Lassens historie, som spiller ind. For det første, så er bygningen forholdsvist ny, da Tobias og hans roomies flytter ind.
Det har nemlig betydning for hvor lang tid DEAS har til at udbedre mindre fejl og mangler, som dem som drengene oplever.
“I nybyggeri er det undskyldeligt, at det tager længere tid at udbedre fejl, da udlejer her skal aktivere de entreprenører, der har medvirket ved opførelsen”, fortæller Hans Henrik Edlund.
Udflytningsrapporten
Tiden gik og året blev 2024. Tobias Lassens ene roomie skulle flytte til Aalborg, og den anden ønskede at bo alene. Så drengene opsagde lejligheden - også gennem DEAS’ portal.
Til fraflytningssynet blev der kigget på detaljerne og efterfølgende blev der sendt en fraflytningsrapport. Den kom den niende august 2024.
“På det tidspunkt var der lige en masse kaos. Jeg var i gang med at flytte ind i en ny lejlighed med min kæreste. Vi er alle tre lidt spredt og har måske tankerne nogle andre steder henne. Så vi tænkte, ‘så længe vi ikke skal betale noget, så thank god’”, fortæller Tobias Lassen
I fraflytningsrapporten blev drengene blandt andet opkrævet 9.950 kr. fra deres depositum til posten “gulv”.
“Havde jeg set den fraflytningsrapport i dag, så havde jeg nok bedt om en udspecificeret fraflytningsrapport. For det er jo overhovedet ikke fair.” fortæller Tobias Lassen.
Men selvom man ligesom Tobias Lassen kunne ønske at få en mere detaljeret udflytningsrapport, har lejeren ikke krav på at få udleveret det, men der er en anden løsning, hvis man er uenig i sin udflytningsrapport.
Bulerne bør fordeles ligeligt
Vi spurgte Hans Henrik Edlund ind til om det virkelig kunne passe, at Tobias og hans roomies skulle af med 10.000 kr. af deres depositum til et gulv, hvor de havde rapporteret flere fejl.
“Lejeren skal betale for vedligeholdelsen af gulvet, hvis de har slidt det. Hvis regningen også gælder nogle af de ting, som var til stede ved indflytning, så skal lejeren ikke betale den del af regningen. Men fordelingen heraf mellem lejer og udlejer er langt hen ad vejen et skøn.”
I nogle tilfælde kan udlejeren teoretisk set udbedre alle fejl - både dem som lejer har forårsaget, men også dem som er rapporteret som fejl. Men her har lejeren en mulighed for hjælp, fortæller Hans Henrik Edlund.
“Udlejeren kan lave det hele og sende hele regningen til lejeren, da det kan være svært at dele op. I så fald kan man tage det til huslejenævnet, og så kan de vurdere, om der skal være en skønsmæssig nedsættelse af regningen.”
En klogere, mere moden Tobias
I dag sidder en ældre og mere vedholden Tobias Lassen i sin nye lejlighed, som han deler med sin kæreste.
“Jeg er jo blevet ældre, men jeg er også blevet mere klar over, at jeg betaler altså rimelig mange penge for at bo i min lejlighed, så hvis tingene går i stykker, så skal de altså laves!”
Spørger man Tobias Lassen om lejeloven, så mener han, at det er en jungle. Og Hans Henrik Edlund siger ham ikke imod.
“Nej nej! Lejeloven kan på sine punkter være rigtig, rigtig vanskelig at forstå. Der er mange steder den ikke er tydelig nok. Men det er ret vanskeligt at tydeliggøre lovsprog, så det dækker alle tænkelige situationer, derfor holder man det i nogle generelle vendinger.” siger han.
DEAS
Vi har været i kontakt med DEAS. Først fortæller DEAS, at man ved nybyg vil opleve længere ventetider på udbedringer, da udbedringer skal udføres i samarbejde med bygherren af lejemålet.
DEAS bekræfter, at der er blevet brugt en del af Tobias Lassens depositum til posten “gulv”. Pengene blev brugt på let slibning og lakering af gulvet. Tobias Lassen og hans roomies har derfor ikke betalt for en eventuel udbedring af fordybningen i køkkengulvet.
DEAS fortæller også, at når man fraflytter en af deres lejemål, får man en udspecificeret fraflytningsrapport, og at Tobias Lassen også har modtaget denne ved fraflytningen af lejemålet i Aabyhøj.