Fra madlavning over ild til ild-emojis pĂĄ mobilen: đź”Ą presser fællesmĂĄltidet

65 procent af børnefamilierne spiser aftensmad ved spisebordet, men skærme fylder mere og mere. Fødevareminister Jacob Jensen frygter, at vi mister den sociale dimension – som historisk har fyldt meget.

Fortiden møder nutiden
Offentliggjort

Det fælles mĂĄltid har altid været en central del af hverdagen. Fra de første ildsteder, hvor mennesker samledes om bĂĄlet, til grødfadet i middelalderen, har mĂĄltidet sørget for fællesskabets overlevelse. Udtrykket “at bryde brød” kommer ikke ud af den blĂĄ luft. 

En rapport fra Landbrug & Fødevarer viser at 65 procent af børnefamilierne spiser aftensmad ved spisebordet. Samtidig peger analyser pĂĄ, at det fælles mĂĄltid har fĂĄet selskab af skærme og medier. 

"Læg IKKE din telefon fra dig mens vi spiser"

Den seneste befolkningsundersøgelse fra Madkulturen, der hører under fødevareministeriet, viste, at mobiltelefoner og tidsmangel udfordrer spisebordets rolle.

 â€ťI 2024 er det sĂĄledes halvdelen af aftensmĂĄltiderne, som foregĂĄr med medier, og vi kan se, at særligt brugen af mobiltelefon under mĂĄltidet er steget voldsomt siden 2017. Stigningen er især sket ved de mĂĄltider, vi spiser med andre. Selv nĂĄr vi har gæster, har vi ofte mobiltelefonen i hĂĄnden”, lyder det fra undersøgelsen. 

En bekymret minister 

Det er disse tal og tendenser, der får fødevareminister Jacob Jensen til at udtale sig således til Jyllands-Posten:

”Den sociale dimension gĂĄr tabt, nĂĄr man sidder foran en skærm og spiser. Mad er mere end kalorier. Vi er et land med en stolt madtradition og madkultur, hvis udvikling gĂĄr i den gale retning.” 

Samtaleildsted 

”Vi skal mindst 1,9 millioner ĂĄr tilbage for at finde roden til dette magiske fællesskab. Tilbage til den tid, hvor antropologer mener, at vores forfædre begyndte at bruge ilden. Madlavning ved bĂĄlet civiliserede mennesket, og mĂĄltidet blev et samlingspunkt i hverdagen.” 

Det er altsĂĄ pĂĄ den helt store klinge, nĂĄr Ole G. Mouritsen skriver om det fælles mĂĄltid i en kronik i Kristelig Dagblad. Han er centerleder i Smag for Livet og forsker i bio- og gastrofysik ved Københavns Universitet. 

I en lidt mere nær fortid, har fællesmĂĄltidet ogsĂĄ haft stor betydning for menneskes liv. 

Mad og brød betyder fællesskab

Nina Bauer, der er madhistoriker med viden inden for dansk madkultur, har flere konkrete eksempler pĂĄ hvordan det fælles mĂĄltid er blevet anskuet gennem tiderne. 

”At spise sammen er mĂĄde at bekræfte et fællesskab pĂĄ. Dem vi spiser sammen med, det er dem vi stoler pĂĄ og hører sammen med. Det engelske ord ’company’ stammer fra de latinske ord cum og panis, som betyder ’med brød’” 

Hun fortæller, at fællesspisning har haft en form for socialisering ind i samfundet. Diskret opdragelse, kalder hun det. 

Fælleskartofler

”I klassisk 1800-tals bondekultur, hvor kartoflerne er blevet almindelige, har der mange steder været et fælles fad med kartofler midt pĂĄ bordet – du har din egen ske og din egen skĂĄl med smør, hvis du er heldig, men kartoflerne er fælles.” 

Det var altsĂĄ fælles i en helt anden grad. 

Manden spiser ude = familie i opløsning 

I forhold til betydningen, kommer hun med et konkret eksempel, der meget godt beskriver, hvordan man tidligere har set pĂĄ det. Der var ikke grænser for hvor galt det kunne gĂĄ, hvis det fælles mĂĄltid blev truet. 

“I begyndelsen af 1900-tallet kommer de første ansøgninger til pølsevogne – og de fĂĄr afslag. Der bliver blandt andet argumenteret for, at det er umoralsk at spise varm mad offentligt, men ogsĂĄ at det vil fĂĄ familien til at gĂĄ i opløsning, hvis manden ikke spiser den varme mad hjemme.” 

Det er altså denne ide om at maden er fælles, som fødevareministeren er bange for at miste. Ildstedet samler – 🔥 det modsatte.

Powered by Labrador CMS