Løb for likes, eller løb for sundhed?
Motionsappen Strava er en tro følgesvend på mange unges løbeture. Ekspert peger på, at det skaber et unødigt pres. De unge mener selv, at de bliver motiverede af det.
”Hvis min far løber mere end mig, så skal jeg ud. Det går ikke, at han slår mig.”
Sådan tænker 24-årige Nathan Holfelt, når han holder øje med sit feed på motionsappen Strava.
Strava har skabt en platform, hvor løb kan måles og vejes i likes, som på Strava-sprog hedder ”kudos”, hvilket drager paralleller til eksempelvis Instagram.
”Like-knappen kvantificerer, hvor godt vi ligger i landsbyen. Det taler til en dyb evolutionær drift: Vi vil være synlige, accepterede og højt rangeret.”
Forklarer psykolog og ekspert i digital sundhed David Madsen.
Motivation eller manipulation?
Indre motivation er den stærkeste drivkraft, men hvis den ikke er til stede, er der heldigvis andre ting, der kan få os til at lette røven, forklarer David Madsen:
“Der er ikke noget galt i ydre motivation – hvis det får folk væk fra sofaen, er det godt. Men vi skal være opmærksomme på, om vi løber for os selv – eller for algoritmen.”
For 25-årige Frederik Petri er Strava en stor motivationsfaktor:
”Det skaber energi, så jeg får mig selv af sted – især når jeg ikke gider. Det er fedt at følge med i, hvad vennerne laver.”
Nathan Holfelt er dog ikke helt afvisende over for, at et par ”kudos” kan motivere ham lidt:
“Helt ærligt, likes spiller en rolle.”
Frederik og Nathan er ikke alene om at bruge digitale redskaber som Strava, når de dyrker motion.
En undersøgelse af danskernes motions- og sportsvaner fra Idrættens Analyseinstitut viser, at 31 % af unge mellem 20-29 år bruger apps, hjemmesider og sociale medier med træningsinspiration.
"Likes betyder mere end kilometer"
Strava begyndte som en app, der først og fremmest kunne måle, hvor langt du løb, og hvor lang tid det tog.
Men nu er det et socialt medie, hvor man liker, kommenterer og sammenligner sig med andre brugere.
Det oplever Nathan Holfelt som et pres. Han fortæller, at hans venner ofte skjuler deres pulsdata for ikke at vise, hvor hård løbeturen har været for dem.
Men Frederik Petri har en lidt anden tilgang:
”Jeg prøver at dyrke det modsatte – at vise, at det ikke altid handler om perfekte ture. Så jeg poster også min tur, selvom den hverken er lang eller hurtig.”
Den tilgang hilser David Madsen velkommen, men pointerer stadig, at der er et generelt problem i kulturen:
“Vi har skabt en kultur, hvor unges værdi kan måles og vejes – karakterer, likes, præstationer. Det kan skabe stress og utilfredshed med det gennemsnitlige. Unge er ekstra udsatte for denne LIKE logik, fordi de evolutionært er gearet til at søge anerkendelse. Det behov udnytter Strava og andre virksomheder.”
Sundhed som gevinst
Selvom Strava, ifølge David Madsen, kan føre en del negative ting med sig, gør det stadig, at både Nathan og Frederik løber mere. Dog vil Nathan gerne understrege:
“Jeg løber mere for sundhed, end jeg løber for likes.”