Når manglende ledelse gør os syge
Fravær af ledelse, øger risikoen for psykiske problemer og førtidspension, viser dansk forskning.
Det var nærmest et tilfælde, at Kathrine Sørensen, psykolog og posdoc ved Københavns Universitet, kom til at forske i ledelse og arbejdsmiljø.
Oprindeligt ville hun være gymnasielærer med matematik som hovedfag, men er nu endt med at kombinere statistik og psykologi i sin forskning.
Arbejdsmiljøforskning omfatter både fysiske og psykiske aspekter ved arbejdspladsen, og begge områder er tæt forbundet med ledelse, som Kathrine Sørensen siger:
”Ledere er meget centrale i forhold til arbejdsmiljøet og dets udvikling, og næsten alle ansatte skal forholde sig til en eller anden form for ledelse på deres arbejde”.
Men i hvor høj grad påvirker ledelse de ansattes mentale sundhed? Det har Kathrine Sørensen undersøgt.
Eller rettere, hun har undersøgt, hvad fraværet af ledelse betyder for medarbejdernes mentale sundhed.
Hendes forskning har vist en sammenhæng: Manglende ledelse øger risikoen for, at medarbejdere får psykiske problemer og må stoppe med at arbejde. Kathrine Sørensen udtrykker det sådan:
”Det er jo alvorligt, hvis folk bliver så syge af at gå på arbejde, at de ender med at komme på førtidspension”.
Fraværet af ledelse kan være svært at påvise på den enkelte arbejdsplads, men det kan ses, når man kigger i det store perspektiv.
Store dataundersøgelser afslører sammenhæng
Studiet, som Kathrine Sørensen udførte, kaldes et befolkningsstudie. En sådan undersøgelse gør det muligt at opdage sammenhænge, der ellers er svære at få øje på.
I forskningsprojektet indgik ca. 55.000 lønmodtagere over fire et halvt år. Man var interesseret i at se, om deltagerne oplevede fravær af otte former for god ledelsesadfærd.
Ledelsesadfærd som:
- Feedback
- Involvering i planlægning af arbejdet
- Hjælp og støtte
- At være anerkendt eller værdsat
- At få forklaret virksomhedens mål og sammenhæng til egne opgaver
- At have tilstrækkelig autoritet i forhold til sit ansvar
- At lederen er interesseret i ens faglige udvikling
- At man kan stole på de udmeldinger, der kommer fra egen leder
Lønmodtagere, der rapporterede manglende ledelse på alle otte områder, havde større risiko for at komme på overførselsindkomst.
Kathrine Sørensen forklarer det sådan:
”Det betyder, at hvis 10 personer i gruppen med de bedste ledelsesbetingelser ender med at få førtidspension, så vil 15 personer i gruppen med dårlige betingelser ende med at få førtidspension”.
For at udelukke andre årsager korrigerede man i undersøgelsen for en række faktorer såsom køn, alder og uddannelsesniveau.
Inden man bliver nervøs, skal man huske, at på individniveau er det stadig få ansatte, der kommer på overførselsindkomst, fordi de har oplevet manglende ledelse.
Så hvad kan vi gøre for at undgå, at manglende ledelse får alvorlige konsekvenser
Hvad kan du selv gøre – og hvad kan lederen
Som medarbejder er det vigtigt, at man ikke tier, hvis man oplever mangel på ledelse.
Kathrine Sørensen opfordrer til, at man bruger de kanaler, man har, til at opsøge støtte. Det kan være:
- Egen leder, hvis muligt
- Tillidsmand
- Arbejdsmiljørepræsentant
- Snak med dine kollegaer
- Egen læge
Og i sidste instans skal man overveje, om jobbet er det rigtige for en.
Som leder opfordrer Kathrine Sørensen til, at man reflekterer over egen ledelse: Har man de nødvendige lederkompetencer? Og eventuelt, hvad skal der til for at få dem?
Studiet kommer ikke med en magisk grænse for, hvor meget ledelse der skal til, men fastslår, at ledelse skal være på et vist niveau.
Og som afsluttende bemærkning siger Kathrine Sørensen:
”Ledere skal vide, at forskningen peger på, at det ikke er ligegyldigt, hvordan man udøver personaleledelse, og at den her slags positive lederadfærd betyder noget”.